zondag 8 juli 2012

Stofrestjes

Tot mijn grote spijt laat mijn sleutelbeen nog altijd niet toe grote stukken stof te hanteren. Dus naast een resem last minute pennenzakken en het veren kostuum van Louka werd er al gedurende bijna 7 weken niets noemenswaardig meer geknipt, noch aan elkaar gestikt. Voordeel: de werkkamer ligt er na een grote schoonmaak kraaknet bij en is klaar voor de zomervakantie.


Tijdens die schoonmaak vond ik heel wat kleine restjes stof die nog best wel de moeite waard zijn –ik gooi zelden een restje weg- en kleine lapjes daar kan ik ondertussen wel wat mee, zelfs met 1 arm geïmmobiliseerd.
Het liefst maak ik magneten met de restjes stof en een enkele keer ook wel een badge.


Magneten zijn dankbaarder, want die hang ik aan de frigo en komen er niet meer af. Een badge speld je op een T-shirt, die haal je er af voor het wassen (ondertussen prik je liefst eens in je vinger) en nadien vindt zo een badge nooit meer de weg terug naar het kledingstuk.

Er zijn vier manieren om een stukje stof om te toveren tot een magneet, maar ongeacht de manier, je hebt wel telkens een button machine nodig.
De eerste is gewoon een perfect rondje te knippen en met je button machine maak je hiervan een magneet.


Dat kan alleen als de stof stevig genoeg is (bijvoorbeeld canvas), anders riskeer je dat de zijkant scheurt of dat de zijkant op termijn loskomt van het metaal.


Dus indien je met dunne stoffen werkt, kan je ofwel het lamineer velletje gebruiken dat bij de magneten geleverd wordt en dit op je stof leggen. Je hebt dan een mooie blinkende magneet maar het leuke effect van de textuur van de stof gaat verloren, dit doe ik dan ook eigenlijk nooit.

Een andere manier is alvorens de stof te knippen, verstevig je ze aan de voorzijde met opstrijkbaar vinyl. Dan krijg je een geplastificeerde versie van je initiële stofrestje. Een beetje kostelijk, tenzij je hiervan natuurlijk een restje liggen hebt dat je anders niet kwijt kan.


Mijn favoriete methode is echter de stof achteraan te verstevigen met opstrijkbaar voering (bijvoorbeeld vlieseline). Daarvan heb ik ook altijd restjes liggen dus die worden hiermee ook eens opgebruikt.


Beide manieren vergemakkelijken het knippen van de rondjes en garanderen dat de stof niet loskomt of schuurt eens je de magneet hebt gemaakt.
En zo werd deze 2 bergen rondjes een hele verzameling magneten.



Wat ik doe met de minieme restjes stof die resteren na het maken van magneten? Dat vertel ik op een andere keer.

2 opmerkingen:

  1. Ik maak graag gestoffeerde knopen met de overschotjes stof die ik heb.
    Liefs,
    Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik vragen vanwaar je de onderdelen voor de buttonmagneet hebt gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen