donderdag 17 januari 2013

De kroon met 'krijtbord-rondje'

Hier zagen jullie hem al vluchtig! Onze verjaardagskroon. 



We maakten het onszelf gemakkelijk en gebruikten dit model als basis voor de kroon.
En net zoals haar houden we van continuïteit en meer nog van duurzaamheid. De kroon zal dus nog heel wat keren herbruikt worden.
Om ‘last minute’ lostornen van het foute getal en het daarna bevestigen van het correcte cijfer te omzeilen hebben we een rondje krijtbord tafelzeil genaaid op de kroon. Gewoon het gewenste getal opschrijven met krijt of met een krijtbordstift en nadien met een natte doek afvegen! Voila, klaar voor hergebruik!



Sommige rondjes werden volgens haar Rrronde-methode opgenaaid en andere rondjes krijtbordstof werden met een grove zigzagsteek op de voorkant van de kroon bevestigd.



Ook is de kroon volledig omkeerbaar met dus een rondje op elke kant, zo moeten we niet elke verjaardag tegen dezelfde kleur kroon aankijken en zit er toch wat variatie in de verjaardagsfoto’s.


Door de elastiek achteraan past hij op elk kinderhoofdje; van onze 18 'maander' tot onze ondertussen 9 jarige.


Als we iets maken en we zijn er tevreden over dan maken we er meestal meteen een aantal verschillende; kwestie van altijd wat kadootjes bij de hand te hebben. 
Jade showt met plezier haar favoriete exemplaren.






En toen had ze er genoeg van!


De give away is afgelopen en zaterdag maken we de winnaar bekend en de volgende give away staat te popelen om gelanceerd te worden, succes volgers.

EDIT: Er werd kalkbord tafelzeil gebruikt, en geen katoen bewerkt tot kalkbord (blijkbaar bestaat dit ook, maar dat zou niet zo goed beschrijfbaar zijn als het product dat voor de kroontjes die hier worden beschreven werd gebruikt). Hier kan je lezen over welk product het exact gaat.

23 opmerkingen:

  1. Geweldig goed idee met de krijtbordstof!
    Ik heb een exemplaartje met velcro, maar ....
    nog niet alle nodige getallen...
    dus : last minute cijfers naaien, maar gelukkig niet lostornen van de kroon.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooo die vind ik wel leuk! En die met bloemetjes daar ben ik al helemaal weg van... Mijn (momenteel zieke) oudste dochter wordt 30/1 4jaar... En ze is helemaal nu al in de ban van haar verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Hallo, Ik vind niet direct je mailadres, dus doe ik het maar zo. Een kroontje aankopen lijkt me nogal moeilijk, eerst en vooral dat de datum nogal kort bij is en de post hier niet heel erg snel en accurraat verzendt, en bovendien kost het een fortuin. Maar ik zag op je blog dat je zelf naait enne nog niet slecht ook niet !!! Dus een kroontje zelf maken tegen 30/1 is mogelijks de beste oplossing. De kalkbordstof kan je dus volgens mij kopen bij de stoffenkamer. En... ik kan je altijd online raad geven! Laat maar weten en alvast veel succes.

      Verwijderen
  4. Super zeg!!
    Waar kan je dat vinden, krijtbordstof?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat kende ik nog niet, die krijtbordstof. Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar zalig zeg, al die verschillende kleurtjes. Dat van die krijtbordstof moet ik onthouden en ga ik meteen naar op zoek, hoewel ik vrees dat ik dat aan geen kanten zal kunnen uitleggen aan een Koreaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n goed idee! En waar kan je dat dan kopen die krijtbordstof? (of heb ik dat gemist in je link?)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan iedereen hier zowat: Ik kreeg initieel een stukje van Cozette. Nadien bestelde ik een grotere lap overzee (weet niet meer exact dewelke maar zal het eens uitpluizen). Deze zomer zag ik het staan bij de stoffenkamer in Gent, maar het staat op dit moment niet online. Misschien kan je het daar eens navragen want overzee was het duur, ik herinner me dat vooral ook de taxen vrij hoog waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog vergeten zeggen, de mevrouw van de stoffenkamer vertelde me deze zomer dat ze vond dat je strepen kon zien nadat ze er op had geschreven, dat heb ikzelf nog nooit gehad, maar je moet wel een klein beetje deftig krijt kopen en dus geen dik stoepkrijt en er eerst eens overgaan met de zijkant van een krijtje net zoals je zou doen bij een pas geschilderd schoolbord. Succes

      Verwijderen
  9. Wow! Prachtige foto's! En een superleuk idee ook...krijtbord, hoe kom je erop! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allé gij, krijtbordstof! Net nu ik dacht dat alles van stoffen zowat uitgevonden was, blijkt er toch nog een geniaal idee te zijn dat er nog niet was. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oke je hebt me overtuigd (bedankt voor het compliment trouwens!) ik vond wel niet direct de schoolbord stof... maar ik ga verder zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. krijtbord tafelzeil vind je ook op de nederlandse site: www.tafelzeil.nl Het is wel wat stugger om te verwerken dan gewone toile cirée (zoals die van petit pan bijvoorbeeld). Hier ook nog geen strepen gemerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het mogelijk dat Tafelzeil.nl enkel voor groothandel is?

      Verwijderen
  13. zo tof, die krijtbordstof!!! Had ik nog nooit van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Krijtbord stof!! Ik vind het nu al geweldig!! Moet ik ook maar een beetje van kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op deze site zie je over welk product het gaat: http://oilcloth.com/chalk-cloth/
    En als je zoekt op internet kan je zoeken op 'chalk oilcloth', of 'chalk cloth'. Koop geen echte stof die als krijtbord is bewerkt want dat blijkt niet zo goed te werken, ik heb wel degelijk een soort tafelzeil - oilcloth gebruikt die met krijt kan worden beschreven. Het is stug net als tafelzeil en kan niet binnenste buiten worden gekeerd, je moet het dus ergens opnaaien of achternaaien (zie Rrr-methode in de blogpost).
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel tof gemaakt en mooie foto's... krijtbordstof ook nog nooit nergens gezien...we leren alle dagen bij hé:)
    Lieve groetjes,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Slim, dat krijtbord tafelzeil staat nu dus ook op mijn ditwilikechtnoghebben-lijstje!
    En jouw blog is echt geweldig....je hebt er nu dus een volger bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hé toffe blog! En leuk zo'n kroon met krijtbord tafelzeil (of is het tafelzeil krijtbord? :) )

    BeantwoordenVerwijderen